Eevan
                istunto, 17. marraskuuta 1999 Mäntyniemessä 
                
                "Vastuullinen vanhemmuus"
                
                
                
                Keskustelijat:
                Koko kylä kasvattaa projektin Jari
                Ansio, opettaja Kristiina
                Alaja, VM Katriina Järvinen, projektisihteeri
                Aaro Järvelä, opettaja Minna
                Muukkonen, päiväkodin johtaja Liisa Rinkinen,
                professori Hannu Simola, kirjailija
                Anja Snellman sekä rouva Eeva
                Ahtisaari ja puhetta johtanut FT Laura
                Kolbe
                Keskustelijat
                toivat oman näkökulmansa vanhemmuuteen ja
                kasvattamiseen ammattikasvattajina,
                vapaaehtoistyöntekijöinä, opettajina ja
                vanhempina. Keskiössä oli koulu ja
                opetustilanne, oppilaan ja koululaisen
                vuorovaikutus, mutta varsin seikkaperäisesti
                pohdittiin myös kasvatusasiantuntijoiden ja
                perheen välistä suhdetta, perheen merkityksen
                katoamista ja kasvattamisen nykyistä
                yhteiskunnallista arvoperustaa. Vertailuksi
                otettiin eurooppalainen (lähinnä Saksa,
                Iso-Britannia) ja amerikkalainen
                koulujärjestelmä.
                Keskustelussa
                pohdittiin aikamme ylikorostunutta
                yksilöllistymistä sekä aikuisvastuun
                jakautumista ja pienentymistä. Analysoitiin
                kysymystä siitä, milloin alkaa "kunnon
                ihmisten kapina" tilanteessa, jossa kaikelle
                on annettu periksi ja arvopluralismi vallitsee.
                Todettiin, että vanhempien syyllistäminen voi
                olla tärkeää, se havahduttaa ja pakottaa
                kysymään ja etsimään vastauksia.
                Keskustelijat
                olivat yksimielisiä siitä, että Suomessa
                vanhemmat arvostavat koulua. Koulu on
                suomalaisessa yhteiskunnassa hyvässä asemassa.
                Opettajakoulutukseen hakeutuu yhä ikäluokan
                parhaimmistoa, ja opettajan ammatilla on hyvä arvostus. Pohdittiin onko sille
                pelolle perustaa, että kunnon ihmisten kapina ja
                moraalinen pahennuskin lähtee tarpeesta luoda
                hyväosaisille omat koulutuksen
                "kiihdytyskaistat" peruskoulun oheen ja
                rinnalle.
                Pitkään
                analysoitiin myös suomalaisessa yhteiskunnassa
                vahvana olevaa "erinomaisuuden
                eetosta". Se ilmenee perheiden muuttumisena
                kilpailuyksiköiksi, suorittamispakkona ja
                vääränlaisena profiloitumisena. Liiallisen
                virikkeiden tuottamisen sijaan vaadittiin
                enemmän perustason välittämistä, rakkautta ja
                vanhemman syliä. Esiin nousi kysymys siitä,
                miten vaatimus päiväkotien ja koulujen
                erikoistumiseen vaikuttaa peruskasvatukseen ja
                -opettamiseen. Todettiin, että rima on viritetty
                liian korkealle, ja tässä kohdin koti ja koulu
                joutuvat kilpailemaan "kolmannen
                kentän" (viihteen, populaarikulttuurin,
                tietokoneiden, muodin ym.) kanssa. Tämän
                kentän viestit ovat ristiriitaisia koulun ja
                kodin peruskasvatustehtävään nähden,
                Tilannetta
                voidaan parantaa luomalla ruohonjuuritason
                vanhemmuuden kulttuuria, yhteistyötä ja
                verkostoitumista. On luotettava
                "lähiöjärkeen",
                yhteisvastuullisuuteen, ja perinteisen eettisen
                koodistomme vahvuuteen ja jatkuvuuteen. Julkisen
                sektorin rooli on yhätärkeä, se luo tai on
                luomatta lapsen näkökulman huomioonottavaa
                kulttuuria. Todettiin, että aikamme
                markkinalähtöinen poliittinen retoriikka, jossa
                lapsiperheet nähdään kunnallistaloudellisena
                kulueränä, on asenteena raskas ja perheen
                itsetuntoa koetteleva.