REPUBLIKENS PRESIDENT MARTTI AHTISAARIS TAL 17.2.1999
VID UTDELNINGEN AV EXPORTPRISER I SLOTTET

 

Jag har glädjen att premiera tre framgångsrika finländska företag med Republikens Presidents exportpris. Pristagarna har lyckats utmärkt med att exportera sina produkter. Detta är i och för sig en framstående prestation, men inte det enda och inte ens det väsentligaste kriteriet för beviljande av priset. Dessa företag har förtjänat sina priser framför allt därför att de på ett föredömligt sätt har tagit vara på de möjligheter som internationaliseringen för med sig.

Ledningen och hela personalen vid de företag som nu premieras har vid rätt tidpunkt upptäckt förändringarna i sin internationella omvärld, på rätt sätt tolkat de behov som förändringarna ger upphov till och förmått bygga upp en framgångsrik affärsverksamhet på denna grund. Trots det är de inte bara internationella utan också finländska. De har sitt ursprung i Finland, deras produkter grundar sig på inhemska innovationer och - framför allt - deras framgång gagnar hela det finländska näringslivet. Det är bara framgångsrika och konkurrenskraftiga företag som på ett hållbart sätt kan sysselsätta och öka välståndet i Finland.

Att produkterna är goda och priserna konkurrenskraftiga är inte längre nog. Det gäller att bemästra den globala affärsverksamhetshelheten, det gäller att vara kapabel att utveckla och tillämpa nya verksamhetsmodeller och att hantera de risker som internationaliseringen och tillväxten oundvikligen är förknippade med.

Företagen måste seriöst sätta sig in i kundernas verksamhet och tillsammans med kunden försöka lösa kundens problem. Produkterna måste vara till verklig nytta för kunderna. Det blir allt viktigare att ha förmåga att delta i kundens verksamhetsprocesser, anpassa produkterna och tjänsterna till kundens behov samt utveckla och fördjupa kundförhållandet till ett partnerskap som tjänar vardera parten.

Att Finland klarade sig ur den kris som rådde i början av 1990-talet berodde till stor del just på att exporten kunde ökas. Det förutsatte målmedvetenhet och ett exceptionellt omfattande samarbete. Också republikens president har strävat efter att sköta sin egen andel i dessa ansträngningar. Tillsammans med finländska företag har en serie resor i exportfrämjande syfte företagits till expanderande marknader och till länder där det med statsledningens hjälp är möjligt att öppna nya dörrar för företagen. Nästa vecka företas en lång exportfrämjande resa med Mexico som mål. Efter det har Finland och de finländska företagen gjorts kända på alla de viktigaste marknaderna.

Republikens Presidents exportpris delades första gången ut 1967. På den tiden var vår bindning till den internationella ekonomin mycket svagare än nu och baserade sig på den invanda varuhandeln. Under de första åren var pristagarna traditionella exportörer som lyckats väl med att få produkterna att gå åt utomlands. Det är fortfarande viktigt men inte längre tillräckligt att uppmuntra till insatser av detta slag. De företag som har premierats på senare år representerar en längre hunnen internationalisering. Utvecklingen är positiv och nödvändig. Det är skäl att uppmuntra den på alla sätt. Jag vill därför initiera en diskussion kring huruvida det är skäl att ändra namnet Republikens Presidents exportpris och premieringskriterierna så, att priset i ännu högre grad än hittills sporrar företagen till sådan avancerad internationalisering som gagnar Finland och finländarna samt bidrar till att arbetsplatser skapas här. Behöver vi under inkommande årtusende alltså snarare ett Republikens Presidents internationaliseringspris? Jag ser fram emot en diskussion kring detta.

Jag gratulerar pristagarna på det varmaste och önskar dem all framgång.