Tal av republiken Finlands president


 

 

TAL AV REPUBLIKENS PRESIDENT VID EN KONFERENS I DET ESTNISKA PARLAMENTET 5.11.1999

(ESTLAND OCH EU: ESTLAND PÅ VÄG IN I ETT EUROPA STATT I FÖRÄNDRING)

Finlands ordförandeskap i Europeiska unionen löper ut om knappt två månader, men vi har fortfarande många av ordförandeperiodens betydelsefullaste händelser framför oss. De viktigaste mötena med tanke på den europeiska integrationen, som också står som tema för denna konferens, är den konferens om den nordliga dimensionen som hålls i Helsingfors redan nästa vecka och Europeiska rådets möte i Helsingfors den 10–11 december.

* * *

EU:s utvidgning är en av de viktigaste utmaningarna under Finlands EU-ordförandeskap. Under toppmötet i Helsingfors kommer man att fatta beslut som är av stor betydelse för utvidgningen. Verkningarna av dessa beslut sträcker sig långt in på nästa årtusende.

Den som har gett akt på utvidgningsproceduren har med glädje kunnat notera hur Estland i övergångsprocessen och medlemskapsförhandlingarna har avancerat på ett sätt som tyder på att detta land mycket väl kan vara med i den första gruppen av ansökarländer som blir medlemmar.

Men än är det inte dags för gratulationer. Mycket hårt arbete återstår. Europeiska unionens utvidgning österut är en synnerligen omfattande process med många dimensioner. Något liknande har aldrig tidigare upplevts. Utvidgningen är en unik utmaning för såväl unionen som de nuvarande ansökarländerna.

* * *

Europeiska unionen har genomgått betydande förändringar under sin existens. Den har utvidgats flera gånger, och dess kompetens har utsträckts till många områden. Unionen har med framgång reagerat på externa utmaningar och interna behov.

Finlands, Sveriges och Österrikes anslutning gav på sitt eget sätt unionen en historisk dimension, i synnerhet med tanke på de nuvarande centraleuropeiska ansökarländerna. Den senaste utvidgningen innebar ett slut på de tankemodeller som uppkommit under Europas långvariga tudelning. Den utvidgningen spräckte visserligen ännu inte den gamla järnridån, men många fördomar och föråldrade attityder krossades ändå.

Vi har nu en chans att utveckla Europa genom att i Europeiska unionen uppta länder som har skakat av sig sina odemokratiska förvaltningsmodeller och återvunnit sin självständighet.

I och med Finlands och Sveriges anslutning utvidgades EU över Östersjön ända till nordpolen och fick en 1 300 kilometer lång gemensam gräns med Ryska federationen. Till följd av denna utveckling blev unionen en synnerligen viktig och inflytelserik aktör i norr.

Den nuvarande utvidgningsprocessen, där alla de tre baltiska länderna och Polen medverkar, accentuerar ytterligare Nordeuropas betydelse för unionens externa relationer. EU:s intresse för Europas nordliga delar och deras särdrag ökar av sig självt. När nya länder kommer med förlängs EU:s gräns med Ryssland och de övriga länderna i Oberoende staternas samvälde ännu längre söderut.

* * *

Finlands tankar på en särskild nordlig dimension framfördes första gången här i Estland redan 1994 – dvs. innan Finland blev medlem av EU. Samma år höll jag själv ett tal i Tartu, där jag betonade den växande unionens betydelse samt det faktum att Östersjöområdet kunde utvecklas till ett område av central betydelse i vår världsdel, till "Europas gröna zon i norr".

Det officiella initiativ till en nordlig dimension som sedan togs 1997 har senare utvecklats till en del av unionspolitiken. Som en följd av detta kommer representanter för både medlemsländer och partnerländer att nästa vecka samlas i Helsingfors för att diskutera innehåll och praxis visavi politiken beträffande den nordliga dimensionen.

Vi kan konstatera att den nordliga dimensionen redan har främjat och också framöver kommer att främja både EU:s utvidgning österut och de nordliga ansökarländernas utsikter att bli medlemmar. Vi har hela tiden haft som utgångspunkt att alla Östersjöländer som nu ansöker om medlemskap, dvs. Estland, Lettland, Litauen och Polen, i sinom tid kommer att bli medlemmar i unionen.

Den nordliga dimensionen står i överensstämmelse med en övergripande unionspolitik; den strider t.ex. inte mot unionens Medelhavspolitik, tvärtom. Precis som när det gäller Medelhavsfrågor talar vi också när det gäller den nordliga dimensionen om frågor som berör hela Europa i ett vidare perspektiv, frågor som inte enbart håller sig inom statsgränserna. Som exempel kan nämnas miljösäkerheten, det transeuropeiska transportnätet och kampen mot organiserad brottslighet. Det handlar om en utveckling av hela Europa.

Som vi alla vet skiljer sig Östersjöländerna ändå på många sätt från de övriga ansökarländerna till följd av sitt geografiska läge och sitt klimat. Med hjälp av politiken för den nordliga dimensionen kan grund- och särdragen i denna "Europas gröna zon i norr" beaktas. Den nordliga dimensionen hjälper Estland, Lettland, Litauen och Polen att anpassa sig till den nya positionen bl.a. som centrala framtida utvecklare av samarbetsrelationerna mellan EU och Ryssland samt OSS-länderna i våra närområden. Den nordliga dimensionen stöder Östersjösamarbetet och samtidigt många sådana konkreta projekt inom olika förvaltningsgrenar som länderna i regionen driver.

Den nordliga dimensionen har fått ett brett stöd också av länder utanför unionen. Estlands stöd och synpunkter visavi utvecklandet av den nordliga dimensionen har varit av mycket stor betydelse. Estland har aktivt deltagit i verksamheten inom Östersjörådet, CBSS (Council of Baltic Sea States).

Vi får inte heller glömma de baltiska ländernas inbördes samarbete och deras 5+3-samarbete med de nordiska länderna. Detta samarbete är ägnat att stödja Östersjösamarbetet och den alleuropeiska integrationsprocessen.

* * *

Östersjörådet håller på att få en ny roll som ett redskap i relationerna mellan den växande unionen och Ryssland. Östersjörådet kan få stor betydelse i utvecklandet av den nordliga dimensionen när det gäller att prioritera och koordinera befintliga projekt samt att konkretisera nya idéer som medför ett mervärde.

Likaså kan Östersjörådet som gynnare av samarbetet i gränsområdena mellan Ryssland och dess Östersjögrannar på många sätt verka för allas gemensamma bästa. Gränsområdena bjuder på många andra utmaningar, gällande såväl infrastruktur och rening av avloppsvatten som gränsbevakning. Frågan är nu hur man tillsammans kan arbeta vidare i dessa ärenden.

Östersjörådet är också ett viktigt instrument i samarbetet mellan regionerna. Det tillför den nordliga dimensionen mycket, och framför allt det samarbete som överskrider gränserna för regioner och lokalförvaltning kan vara till extra nytta för allt det som redan nu görs inom ramen för begreppet den nordliga dimensionen.

* * *

Europeiska rådet gick vid sitt möte i Wien i december 1998 grundligt igenom vilket läge utvidgningsprocessen befinner sig i. Processen inleddes för två år sedan i Luxemburg, och den framskrider i rask takt.

Hur fortsättningen blir beror både på EU:s förberedelser och på ansökarländernas egna förberedande åtgärder inför medlemskapet. Som ordförandeland gör Finland sitt bästa för att starta nödvändiga reformer och för att utvidgningsprocessen också i fortsättningen skall framskrida snabbt och konsekvent, utan att något ansökarland diskrimineras.

Varje ansökarland bedöms utifrån sina egna förtjänster. Medlemskapet baserar sig på de medlemskapskriterier som uppställdes i Köpenhamn 1993.

För ett par veckor sedan kom kommissionen med sin egen bedömning av hur ansökarländerna har framskridit på sin väg mot medlemskap. I fråga om Estland är bedömningen allmänt taget positiv. Demokratin i Estland har befästs, en stabil makroekonomi har kunnat upprätthållas och man har rustat sig inför kommande konkurrenstryck med en stärkning av marknadsekonomin. Många reformer har redan genomförts, men mycket arbete återstår fortfarande – precis som för alla de andra ansökarländerna.

Man måste särskilt komma i håg att det i synnerhet på verkställighetssidan oftast inte sker några framsteg om den administrativa funktionsförmågan och resurserna inte är ändamålsenliga. Folket måste kunna lita på förvaltningsmaskineriet och på att det är rättvist. Detta är en hederssak framför allt för oss som bor i Nordeuropa.

Det är med glädje jag noterar att Estlands medlemskap i världshandelsorganisationen WTO snart är ett faktum och att Estland har fortsatt att närma sig EU inom utrikes- och säkerhetspolitiken. Detta märktes senast bl.a. i samband med krisen i Kosovo.

På det hela taget är Estland inne på den hållbara utvecklingens väg, trots att landet har utsatts för ekonomiskt tryck från både öst och väst. Estland hör till de länder som har gjort mest för att reformera sin ekonomi. Det märks att ert land just tack vare dessa åtgärder har uppnått en större makroekonomisk stabilitet och en säkrare återhämtning. Jag tror att det här – liksom i alla ansökarländer – fortfarande finns en hel del outnyttjade resurser som är värdefulla då det gäller att ekonomiskt komma ifatt EU-länderna. I detta avseende kan vi i synnerhet glädja oss åt den höga utbildningsnivån och den goda arbetsmotivationen i de Östersjöländer som ansöker om medlemskap samt åt den ökande investeringsverksamheten mellan länderna i Nordeuropa.

Unionens utvidgning är en positiv process för Estlands del. Nyttan fördelas på flera områden. Förutsättningarna för handeln förbättras och det uppkommer nya marknader som i sin tur ger upphov till nya investeringar och turism. Ett av kraven för medlemskapet, att unionslagstiftningen börjar tillämpas, har en positiv inverkan på regionernas utveckling och bl.a. på sociala och miljörelaterade standarder. Harmoniseringen förutsätter att t.ex. språklagstiftningen följer EU:s normer och internationella standarder. Detta är av stor betydelse för affärslivet och utländska investerare men också för utvecklingen inom landet.

Som denna höst har framgått av kommissionens rapporter om ansökarländernas framsteg, har alla ansökarländer gjort framsteg och närmat sig unionen. När allt kommer omkring handlar det ändå om så mycket mer än administrativa eller tekniska förhandlingar. Det är fråga om en förändringsprocess som berör ett stort antal människor och som leder till att vår europeiska gemenskap, som är ägnad att öka stabiliteten och säkerheten, får en starkare global ställning. Vi är med om en process där vi måste se till att alla vinner.

När Europeiska rådet sammanträder i Helsingfors i december kommer det att behandla frågan om inledandet av medlemskapsförhandlingar med nya ansökarländer. Vi kan glädja oss med Estland över att utvecklingen i de två grannländerna Lettland och Litauen har varit sådan att kommissionen har kunnat rekommendera att också de tas med i medlemskapsförhandlingarna. Bland Europeiska unionens medlemsländer förefaller det råda en långt gående enighet om att dessa länder, som står oss så nära, tillsammans med de övriga länderna skall inleda de förhandlingar som Estland och fem andra länder inledde redan våren 1998.

Jag är fast övertygad om att Estland och alla andra nuvarande ansökarländer kommer att gå en ljus framtid till mötes som EU-länder och ha mycket att ge hela unionen.

Europeiska unionen är vad medlemsländerna är. Viktiga utvecklingsfaktorer i Europa under nästa årtusende är samarbetsförmåga och beredskap att reagera på olika utmaningar i ett allt komplexare samhälle. I denna utveckling kan Finland och Estland bland andra små och stora nationer vara med och bygga framtiden och målmedvetet arbeta för det integrerade Europas gemensamma bästa.