FÖREDRAG AV
            REPUBLIKENS PRESIDENT MARTTI AHTISAARI VID FN:S
            LIVSMEDELS- OCH JORDBRUKSORGANISATION 
            I ROM 22.11.1999
            
            
            HÅLLBART SKOGSBRUK:
            DESS UTVECKLING OCH MÖJLIGHETER I FINLAND
            
            
            
            Först vill jag tacka
            FAO för detta tillfälle att tala om något som är
            viktigt för oss alla. Nu för tiden är
            skogsfrågorna och skogsprogrammen inte bara lokala
            och regionala, utan i allra högsta grad globala.
            I mitt föredrag
            behandlar jag först begreppet hållbart skogsbruk,
            sedan skisserar jag upp det sätt på vilket
            hållbart skogsbruk idkas och främjas i Finland, och
            till sist tar jag upp några internationella
            skogsfrågor.
             
            Hållbart
            skogsbruk
            Skogen betyder olika
            saker för olika folk och människor. För en del kan
            skogen vara en plats dit man går efter brännved,
            för andra kan den vara vandringsterräng eller
            rentav ett andligt hem. Somliga får rent
            dricksvatten tack vare skogarna, medan andra utvinner
            råvara för sågarna. De olika uppfattningarna gör
            det svårt att förstå andra människors synpunkter
            och behov; även om vi är ense om vikten av en
            hållbar skogsanvändning, avser vi verkligen samma
            sak när vi talar om hållbarhet?
             
            Begreppet hållbart
            skogsbruk har fått en utvidgad innebörd på senare
            år. Vid sidan om en ekonomiskt hållbar tillväxt
            har andra aspekter på begreppet hållbarhet vunnit
            terräng, till exempel ekologisk, social och
            kulturell hållbarhet: önskan att överföra
            välfärd till nästa generation. Det hållbara
            skogsbruket är emellertid på väg att bli en allt
            mera intrikat balansgång mellan enskilda och
            allmänna intressen, dagens behov och framtida
            generationers behov, miljöintressen och ekonomiska
            intressen, för att nämna bara några. Skogsbruket
            måste svara på den växande användarskarans
            tilltagande behov.
            Begreppet hållbart
            skogsbruk och de allmänna kännetecknen därpå
            definierades på europeisk nivå i Helsingfors 1993.
            Då enades man om följande principer:
            Skogstillgångarna skyddas och användningen av dem
            främjas i syfte att upprätthålla och förbättra
            sundheten och livskraften hos skogarnas livsmiljöer
            samt den globala kolbalansen. Skogarna används och
            sköts så, att de skogliga livsmiljöernas mångfald
            och en ekonomisk och social användning samt
            skogarnas skick främjas. Dessutom bör användningen
            av virkesprodukter och andra produkter som fås ur
            skogarna ökas, alldeles som anlitandet av de
            tjänster som skogarna tillhandahåller.
            Vi nordeuropéer anser
            att den stabilitet i samhället som behövs för en
            hållbar utveckling är nära nog en självklarhet.
            Så förhåller det sig inte överallt i världen. Vi
            kan berätta om våra erfarenheter av skogsbrukets
            utveckling, skogsbruksfrämjandet och skogsbrukets
            nuläge, men utvecklingen hos oss är en följd av en
            kombination av omständigheter och sammanträffanden
            som inte förekommer någon annanstans.
            Skogsbrukets
            utveckling i Finland
            Klimatförhållandena
            i Finland är inte de bästa möjliga för skogarnas
            tillväxt. Trots det har skogssektorns produktion och
            exporten av skogsprodukter varit livsviktiga för
            vår ekonomiska utveckling. För tillfället står
            skogssektorn för cirka en tredjedel av Finlands
            bruttoexportinkomster. Finland med sin andel om
            ungefär 0,5 procent av världens skogar svarar för
            omkring 15 procent av all export av papper och
            kartongprodukter i världen.
            I Finland har den
            sociala och industriella utvecklingen inverkat på
            skogsbehandlingen på olika sätt. För hundratals
            år sedan levde jägarna i balans med skogsmiljön. I
            och med jordbrukets utveckling kom betesgång,
            svedjebruk och tjärbränning att tära på
            skogstillgångarna. Samtidigt med överexploateringen
            av skogarna i slutet av 1800-talet ökade också
            efterfrågan på virke i Europa. Till följd härav
            väcktes i Finland för första gången frågan om
            virkesråvarans tillräcklighet. Senaten inkallade
            då den tyske skogsexperten Edmund von Berg för att
            bedöma de finländska skogarnas tillstånd.
            Vår första
            utländska skogskonsult uttalade det tvivelaktiga
            berömmet att finländarna har utvecklats till
            skickliga skogsskövlare. Han menade vidare att
            finländarna lever av och i skogen, men i sin enfald
            och girighet - alldeles som käringen i sagan -
            vrider nacken av den gås som lägger guldägg. Till
            följd av denna bedömning stiftades Finlands första
            skogslag 1886. Principen var enkel och fungerande:
            skog må icke skövlas. I ett litet land var det
            lätt att märka att om vi inte planterar när vi
            hugger så har vi inga skogar i framtiden.
            Genom den utveckling
            som lagstiftningen och skogsvårdsbestämmelserna har
            genomgått har vi småningom nått fram till en
            situation där skogstillgångarna kan användas
            hållbart till olika produkter och tjänster: allt
            från virkes- och pappersprodukter till mång- och
            landskapsbruk.
            Skogsbruket i
            dagens Finland
            Skogslagstiftningen i
            Finland har reviderats på 1990-talet. De nya skogs-
            och miljölagarna innehåller alltjämt ett förbud
            mot skogsskövling, men dessutom beaktas i lagarna de
            synpunkter på skogsanvändning som framfördes vid
            konferensen i Rio 1992. Jag skulle därför vilja ge
            några exempel på våra ansträngningar för ett
            hållbart skogsbruk.
            I Finland har ett
            nationellt skogsprogram betraktats som ett av de
            bästa sätten att främja en hållbar användning av
            skogarna och en utveckling av skogstillgångarna,
            samtidigt som den skogsskyddsnivå som behövs
            bibehålls. Målet för det nationella
            skogsprogrammet är att tillgodose Finlands
            nationella och internationella behov genom att
            utveckla skötseln, användningen och skyddet av
            skogarna så, att skogarna ger finländarna så
            mycket arbete och en så god utkomst som möjligt,
            utvecklas på ett livskraftigt och mångformigt sätt
            samt ger alla finländare andlig och fysisk
            rekreation.
            Sammanlagt 7,6 procent
            av Finlands yta är sådan skog och tvinmark som
            skyddats. Utöver skyddsområdena är också
            upprätthållandet och skötseln av de skogliga
            livsmiljöerna allt mera beroende av hur
            ekonomiskogarna sköts. Skogslagen av år 1997 samt
            naturvårdslagen utgör en god ram för
            bibehållandet av mångfalden i ekonomiskogarna.
            Enligt det nationella
            skogsprogrammet främjas den sociala hållbarheten
            genom att förutsättningarna för familjeskogsbruk
            stärks, arbetsplatsbortfallet bromsas upp och
            skapandet av nya näringar på landsbygden stöds.
            Skogarna och virket uppfattas som allt viktigare för
            landsbygdsutvecklingen, eftersom det tack vare dem
            är möjligt att göra näringarna mångsidigare och
            skapa nya arbetstillfällen inom vidareförädlingen
            av trä, produktionen av inhemsk energi och det
            skogliga mångbruket.
            Som en del av
            främjandet av hållbart skogsbruk har Finland också
            varit aktivt vid utvecklingen av kriterier och
            indikatorer för hållbart skogsbruk samt av
            skogscertifieringen. Utgående från
            Helsingforsprocessen har Finland utarbetat och
            landsvis testat 6 kriterier och ca 150 indikatorer
            som har anpassats till lokala förhållanden.
            Den
            internationella skogspolitiken
            Det innevarande
            decenniet har varit en tid av aktiva mellanstatliga
            skogsprocesser. Finland har självständigt och som
            en del av Europeiska unionen betonat skogarnas
            viktiga roll i den hållbara utvecklingen. En
            hållbar utveckling och ett hållbart skogsbruk som
            en del därav kräver långvarigt engagemang samt
            tillräckliga åtgärder och samarbete, både
            internationellt och nationellt.
            Det internationella
            samarbetet i skogsbruks- och miljöfrågor har ökat
            kraftigt. Ett exempel är det värdefulla arbete som
            den mellanstatliga skogspanelen (IPF) och det
            mellanstatliga skogsforumet (IFF) utför. Tillsammans
            med resultaten från FN:s miljö- och
            utvecklingskonferens i Rio år 1992 har detta arbete
            lett till ett stort antal nyttiga förslag gällande
            främjandet av hållbart skogsbruk samt skapat en
            stabil grund för en fortsatt process.
            Förhandlingarna inom
            ramen för det mellanstatliga skogsforumet har gett
            prov på ökande samförstånd om att den
            internationella skogspolitiska diskussionen måste
            fortgå så, att den leder till ett gemensamt
            avtalsunderlag och konkreta åtgärder. Jag anser att
            följande borde ingå i de internationella målen
            tillsammans med de beslut som fattades vid
            Riokonferensen och de beslut som skogspanelen och
            skogsforumet har fattat:
            * Vi måste uppnå
            samförstånd om och komma fram till en gemensam syn
            på vad begreppet hållbart skogsbruk innefattar.
            Innebörden bör beakta också internationella,
            regionala och lokala aspekter.
            * Vi måste främja
            och öka samordningen av åtgärder och initiativ som
            gäller skogen samt samordningen mellan de
            organisationer som behandlar skogsfrågor.
            * Vi måste
            upprätthålla och främja skogsskyddsnivån samt
            främja verkställigheten av program som gäller en
            hållbar användning av skogarna.
            * Vi behöver ett
            internationellt forum för skogsfrågor som kan
            utnyttjas i arbetet på att uppnå samförstånd, i
            beslutsfattandet och längre fram också i
            uppföljningen av verkställigheten och åtgärderna.
            Forumet skulle ligga till grund för åtgärder som
            behandlar världsomspännande skogsfrågor och
            erbjuda möjligheter till öppet arbete samt skapa
            tillfällen för alla berörda grupper att delta i
            tillräcklig utsträckning.
            Finland är i egenskap
            av ordförande för Europeiska unionen övertygat om
            att tiden fram till ingången av år 2000 bör
            utnyttjas till att undersöka lösningar på de
            skillnader i synsätt som råder just nu. Det är
            skäl att ta vara på tiden genom att eftersträva
            förhandlingslösningar och försöka nå
            samförstånd mellan de olika uppfattningarna, som
            kan vara till och med brant divergerande;
            beslutsfattandet gäller ju en av jordklotets
            viktigaste livsmiljöer, skogen, som mänskligheten
            är beroende av både för sin utkomst och för sin
            överlevnad.
            Skogarna är värda
            ett internationellt avtal och samförstånd. Det
            internationella avtalet bör närma sig
            skogsfrågorna på ett helhetsinriktat och enhetligt
            sätt och också öka verkställigheten av de
            världsomspännande miljökonventionerna. De framtida
            arrangemangen bör också i skogsfrågor skapa ramar
            inom vilka jämbördighet och rättvisa kan uppnås
            mellan olika länder samt erbjuda u-länderna och de
            s.k. övergångsekonomierna stöd som beaktar dessas
            särskilda omständigheter.
            Ett av de delområden
            som Finlands utvecklingspolitik främst inriktas på
            är stödjandet av u-länderna när dessa genomför
            internationella miljökonventioner såsom
            mångfaldskonventionen (CBC), klimatkonventionen
            (FCCC) och konventionen om ökenspridning (CCD) samt
            åtgärder om vilka den mellanstatliga skogspanelen
            och det mellanstatliga skogsforumet har nått
            samförstånd. Förstahandsåtgärderna är sannolikt
            utarbetande och verkställighet av nationella
            skogsprogram samt andra projekt som främjar
            skogsanvändningen och skyddet av livsmiljöerna.
            Finland är också intresserat av att främja
            upprättandet och genomförandet av en internationell
            skogskonvention med hjälp av stöd som beviljas dels
            bilateralt, dels via internationella organisationer.
            Ändå har många
            internationella miljökonventioner i sina beslut och
            bestämmelser också behandlat skogsfrågor utan att
            de eventuella verkningarna för skogssektorn som
            helhet har beaktats. Därför vill jag ännu en gång
            upprepa hur viktigt det är med en övergripande och
            rättvis internationell konvention om hållbar
            skogsanvändning och skogsskydd.
            Jag är övertygad om
            att de eventuella framtida åtgärderna kommer att
            visa på en stark politisk vilja och ett permanent
            åtagande på hög nivå i fråga om skogspolitiken,
            både internationellt och nationellt. En
            förutsättning för framgång är också att de
            enskilda länderna förbinder sig att genomföra
            skogspolitiken konsekvent, helhetsinriktat och inom
            ramen för nationella skogsprogram.
            FAO:s roll
            Vid de internationella
            ministermöten som FAO har arrangerat har arbetet
            för att främja skogsbruket, skogsskyddet och en
            hållbar skogsanvändning varit konstruktivt och
            viktigt. Ministrarna har i besluten betonat hur
            viktiga skogarna är för människornas
            välbefinnande och utkomst samt för tillgången till
            föda, nu och i framtiden. Vid mötena har också
            framhållits hur viktiga skogarna är som
            livsuppehållande system. Ministermötena bad FAO
            fortsätta att främja och stödja de internationella
            processerna för ett hållbart skogsbruk.
            FAO har utfört ett
            ypperligt arbete som ordförande för ITFF (High
            Level Inter-Agency Task Force on Forests) och vid
            främjandet av mellanstatliga förhandlingar. FAO har
            arbetat förtjänstfullt som ett centrum för både
            normgivning och tekniskt kunnande vid utvecklingen av
            skogspolitiska strategier och instrument. Här kunde
            man särskilt nämna de nationella skogsprogrammen
            samt vissa specialområden såsom byskogsbruket.
            FAO:s insatser vid
            uppskattningen av världens skogstillgångar samt
            bedömningen av skogarnas tillstånd har varit
            berömvärda, och en fortsättning av dem bör
            uppmuntras och stödjas. FAO:s roll som
            sakkunnigorganisation inom FN erbjuder goda
            möjligheter att effektivera och samordna det arbete
            som riktar sig till skogarna och att befästa
            samarbetet mellan olika organisationer och
            nyckelgrupper såsom FN:s utvecklingsprogram (UNDP)
            och Världsbanken.
            En tredjedel av
            jordklotets yta är täckt av skog. Det är lätt att
            vara ense om skogarnas lokala, nationella och globala
            betydelse. Skogarna erbjuder miljövänlig råvara
            och bromsar upp klimatförändringarna. Skogarna är
            av avgörande betydelse för att jordklotet skall
            förbli beboeligt. Men hur länge kan detta fortgå?
            En fråga som blir
            viktig inom en nära framtid är frågan hur
            resultaten av olika avtal och riktlinjerna för
            behandlingen av skogarna skall kunna omvandlas till
            konkreta åtgärder. Varje land överväger självt
            hur man bäst kan uppnå jämvikt mellan människans
            agerande och naturens egen förmåga till förnyelse.
            Här krävs det långsiktighet: det behövs större
            internationell förståelse beträffande de skogliga
            livsmiljöernas värden i dag och i framtiden.
            Privata och offentliga investeringar till förmån
            för skogarna behövs, men ibland behövs också
            gränser för kortvarig och ödeläggande
            skogsanvändning.
            Befolkningsökningen i
            världen är exponentiell, och det är vår
            skyldighet att se till att våra barnbarn får veta
            vad skogar är för något och hurdana de egentligen
            är. Kommande generationer kan ges tillgång till
            skog bara genom konkreta åtgärder som vi vidtar.
            Genom vårt faktiska agerande kan vi erbjuda våra
            efterkommande en möjlighet att samla brännved,
            hitta vatten att dricka, få mat och utkomst och
            känna samhörighet med naturen - allt detta i
            skogarna.