Tal av republiken Finlands president


Översättning


REPUBLIKENS PRESIDENT MARTTI AHTISAARI VID HANDELNS CENTRALFÖRBUNDS HÖSTMÖTE 24.11.1999


Det nya årtusendets utmaningar för de finländska företagen


En blick på den närmaste framtiden ger oss anledning att tro att millennieskiftet för vår del sker under gynnsamma ekonomiska förhållanden. Den ekonomiska utvecklingen i Finland är snabb och allt mer dynamisk. Den ekonomiska och monetära unionen har medfört den finansiella stabilitet som förväntades av EMU. Priserna har förblivit stabila. Statsekonomin har återhämtat sig. Arbetslösheten har sjunkit i rask takt, även om den fortfarande är hög.

Den fortsättningsvis svåra situationen för många av dem som blev lidande på grund av recessionen, löneutvecklingen, situationen på bostadsmarknaden och flyttningsrörelsen är dock faktorer som inger oro. Överdrifter i lönebildningen eller bankernas kreditgivning kan leda till avbrott i den gynnsamma ekonomiska utvecklingen. Vi har dock anledning att tro att så inte sker. De externa riskerna hänför sig närmast till den ekonomiska utvecklingen i Japan och USA.

Våra erfarenheter av hur den ekonomiska och monetära unionen fungerar är än så länge mycket begränsade. Det mellanbokslut som kan göras är i högsta grad preliminärt. Man kan i varje fall konstatera att EMU har fört med sig finansiell stabilitet och befäst förväntningarna på en låg inflation. Det finns all anledning att tro att denna utveckling kommer att fortgå. En stabil finansiell miljö och en stabil prisnivå gagnar företagen. Detta borde sporra till långsiktiga investeringsbeslut.

Arbetsmarknaden och lönebildningen

Också arbetsmarknaden och lönebildningen får nya ramar i och med EMU. Eftersom stegringen i lönekostnaderna inte kan överföras på priserna, tvingar överstora löneförhöjningar företagen att anpassa sina funktioner på ett sätt som oftast innebär en minskning av arbetskraften. Om utsvävningar tillåts på lönesidan, blir förlusten långvarig, eftersom det inte finns någon möjlighet att korrigera felet med hjälp av devalvering.

Europeiska unionens utvidgning

Europeiska unionens utvidgning till länderna i Central- och Östeuropa är ingen lätt uppgift. Utvidgningen är förknippad med betydande kostnader, men den potentiella ekonomiska nyttan är också stor. Ett medlemskap i EU främjar den politiska och ekonomiska stabiliteten i kandidatländerna. Stabila förhållanden är en förutsättning för en snabb ekonomisk tillväxt i dessa länder. Därigenom närmar sig kandidatländerna medlemsländerna, också om det fortfarande dröjer länge innan det ekonomiska välståndet når upp till samma nivå.

Kandidatländernas snabba ekonomiska tillväxt innebär en expanderande marknad också för företagen i EU-länderna och stöder därmed tillväxten i EU-länderna. Det är inte fråga om att dela på en färdig kaka, utan om en kaka som hela tiden blir större och som alla kan dela på.

Integreringen av Central- och Östeuropa innebär strukturella förändringar i den europeiska utrikeshandeln. Att dessa förändringar sker långsamt är förståeligt, eftersom strukturen i handeln av historiska orsaker är onaturlig och definitivt inte ägnad att främja proportionalitet i fråga om fördelarna. De forna socialistiska ländernas handelsströmmar var koncentrerade till Sovjetunionen, samtidigt som handeln grannar emellan förblev liten. På motsvarande sätt var EU-ländernas handel med de socialistiska länder som befann sig på nära håll mindre än vad den kunde ha varit inom ramen för marknadsekonomi och på frihandelsbasis.

Nu söker handelsströmmarna småningom sina vägar mot någon form av naturlig balans. För EU-ländernas del innebär det - och har redan inneburit – att vissa produkter inte längre tillverkas här utan i kandidatländerna, eftersom kostnaderna är lägre i sistnämnda länder. Detta är en förutsättning för ökat välstånd i kandidatländerna och för att dessa skall mogna till medlemskap.

Utmaningarna gällande Östersjöområdet

Östersjöområdet är ett gott exempel på hur den politiska historien har format inte bara utrikeshandeln, utan också omfattningen och arten av allt ekonomiskt umgänge inom regionen. Handeln mellan de nordiska och de baltiska länderna var, i likhet med handeln inom själva Baltikum, obetydlig under den socialistiska epoken. Strukturen inom handeln har nu inom loppet av en relativt kort tid förändrats i hög grad.

I och med att de baltiska länderna och Polen avancerar mot EU-medlemskap skapas förutsättningar för att handeln och det övriga ekonomiska umgänget snabbt skall expandera inom Östersjöområdet. Också inom servicebranscherna blir affärsverksamheten allt mer internationell och sammanlänkad. Det är lättare att bedriva sammanlänkad verksamhet mellan grannländer än mellan länder som ligger långt ifrån varandra. Inom Östersjöområdet kommer man i framtiden i allt högre grad att se samma firmamärken och servicekoncept inom många sektorer, såsom detaljhandeln, hotell- och restaurangbranschen samt bank- och försäkringsverksamheten.

Republikens Presidents sysselsättningsarbetsgrupp

När jag inledde mitt nuvarande värv såg jag som min skyldighet att ta itu med arbetslöshetsproblematiken. Eftersom presidentens möjligheter att påverka den ekonomiska politiken är begränsade ville jag utforma ett målprogram som de som bär det egentliga ansvaret för den ekonomiska politiken sedan kan fullfölja i praktiken.

I juni 1994 tillsatte jag en arbetsgrupp under ledning av Matti Pekkanen. Till medlemmar i gruppen kallade jag ett antal centrala aktörer inom näringslivet och samhällssektorn. Arbetsgruppen kartlade vilka hinder som ligger i vägen för en bestående minskning av arbetslösheten, sammanställde utredningar och förslag som sakkunniga utarbetat samt lade fram klara rekommendationer till effektiva åtgärder med en arbetslöshetsminskande effekt. Arbetsgruppen sammanställde sitt förslag inom loppet av ca tre månader.

Pekkanengruppen skisserade upp en strategi och åtgärder för en minskning av arbetslösheten till 200 000 personer år 2000. Villkoren i förslaget var dock minst sagt hårda. Hösten 1994 var arbetslösheten rekordsvår, och arbetsgruppens linjedragningar väckte tvivel. Den centrala förutsättningen för minskad arbetslöshet var, enligt arbetsgruppens uppfattning, att totalproduktionen fram till utgången av år 2000 skulle öka med i genomsnitt 5 % årligen. Dessutom förutsattes specialåtgärder för ökande av efterfrågan på arbetskraft och stärkande av verksamheten på arbetsmarknaden.

Arbetsgruppens tillväxtkrav ansågs i allmänhet orealistiskt, men de facto befinner vi oss nu inte alltför långt ifrån detta mål. Under perioden 1995-1998 har produktionen årligen ökat med i genomsnitt ca 5 %. Sysselsättningen hade förbättrats i betydligt långsammare takt om den ekonomiska tillväxten inte varit så här snabb. Enligt den färskaste statistiken är arbetslöshetsgraden 9,5 % och antalet arbetslösa 237 000.

De av arbetsgruppen föreslagna åtgärderna och de mål som uppställts för den ekonomiska utvecklingen har redan nu realiserats i häpnadsväckande hög grad. Trots att den stabila tillväxten ser ut att fortsätta åtminstone under den närmaste framtiden, får vi inte låta oss invaggas i en känsla av säkerhet och tillfredsställelse.

Utmaningarna i fråga om företagen

Globaliseringen, med allt vad därtill hör, är ägnad att sudda ut gränserna för de nuvarande sektorerna och att utvidga den geografiska marknaden. Globaliseringen innebär att ekonomin, teknologin och kulturen frikopplas från den nationella tillsynen till s.a.s fria variabler med världsomspännande influens. Företagsverksamheten etablerar sig, oberoende av statsgränser, på platser där den är maximalt lönsam. För nationalstaterna innebär detta en krävande utmaning. De måste i allt större utsträckning anpassa sig till ömsesidigt och multilateralt samarbete. Nationalstaternas primära uppgift är att trygga förutsägbara och stabila verksamhetsbetingelser för företagen på den globala marknaden.

Globaliseringen medför ökade krav också för de små och medelstora företagens del. Dessa företag måste vara beredda att leverera varor och tjänster enligt ett allt bredare spektrum och på ett allt vidare geografiskt område. Samtidigt skärps konkurrensen inom företagens traditionella hemmamarknadsområden. De små och medelstora företagen måste därför lära sig att agera flexibelt på den internationaliserade marknaden. Genom att skapa nätverk och andra samarbetsformer kan de utveckla nya kvalifikationer och vända hotbilder till fördelar.

EU erbjuder de finländska företagen en omfattande och stabil marknad. Den fria rörligheten för varor, tjänster, kapital och personer är en konkurrensfördel i fråga om vilken Europa fortfarande ligger alltför långt bakom sina konkurrenter. Inom Euroområdet underlättar övergången till den gemensamma valutan möjligheterna att jämföra varor och tjänster. Likaså är euron ägnad att minska företagens kostnader och att göra den inre marknaden mera dynamisk. En stor potential finns framför allt i handeln med tjänster mellan EU-länderna. För närvarande gäller handeln med tjänster bara en del av finansierings-, försäkrings- och företagstjänsterna.

 

Trots att EU-länderna täcker en stor del av vår utrikeshandel får vi inte glömma att det finns många andra viktiga områden. Marknaderna i Asien, Latinamerika, inom NAFTA-regionen och i Ryssland erbjuder företagen stora möjligheter i framtiden. I Ryssland finns enorma naturtillgångar samt en stor och utbildad befolkning. Det ligger i Finlands och de finländska företagens intresse att Ryssland är ett i socialt hänseende stabilt och demokratiskt land, vars invånare mår bra och vars ekonomi är sund och präglad av en hållbar tillväxt.

De finländska företagen gör fortfarande sitt avstamp på finsk mark och i vår egen miljö. För att våra företag skall vara framgångsrika ute i världen måste verksamhetsbetingelserna och näringspolitiken här hemma vara i skick. Vår näringspolitik måste hela tiden bearbetas i takt med de nya förhållandena – till någon självbelåtenhet har vi inte råd. Statsmakten måste sporra företagen att bli mera internationella och den bör för egen del också satsa på den exportfrämjande verksamheten.

Vid sidan av de andra utmaningarna är det viktigt att också fästa avseende vid att befolkningen åldras. Mycket tyder på att den här frågan ännu inte har fått den uppmärksamhet som den förtjänar. Detta kan bero på att de största effekterna av åldrandet kommer att kunna konstateras först om några decennier, även om utvecklingen redan nu kan förutspås med förbluffande exakthet.

Problematiken kring åldrandet beror i själva verket på två faktorer: den tilltagande medellivslängden och den sjunkande nativiteten. Verkningarna av dessa faktorer ackumuleras. År 2030 finns det i Finland omkring två miljoner personer som är äldre än 55 år, dvs. 50 % flera än i dag. Situationen är liknande i många andra industriländer, exempelvis i Tyskland. Av situationen följer att pensionskostnaderna, socialutgifterna och utgifterna för hälsovården ökar, samtidigt som antalet skattebetalare i arbetsför ålder minskar. Ekvationen är svår att lösa.

Det ovan anförda betyder ingalunda att den åldrande befolkningen borde uppfattas som ett problem. Tvärtom framstår det som en stor utmaning och möjlighet att få utveckla en nation som bär på större livserfarenhet än någonsin tidigare. Men anpassningen till denna förändringsprocess kräver förvisso att vårt samhälle går in för förnyelse.

Det sker också synnerligen stora förändringar för marknadens del. I och med att efterfrågan förändras i strukturellt avseende och att de äldre har ökade tillgångar, uppkommer en mängd nya möjligheter till affärsverksamhet inom framför allt socialtjänst- och hälsovårdssektorn. Detsamma gäller en rad olika sektorer inom låg- och högteknologin. Redan nu har det introducerats sådana högteknologiprodukter på marknaden med vilkas hjälp ålderdomsrelaterade sjukdomar kan följas och förebyggas effektivt. Till följd av den sjunkande nativiteten kommer utbudet på arbetskraft att minska inom 10-20 år. Det är fullt möjligt att arbetslösheten en dag övergår i brist på arbetskraft.

Företagens verksamhetsbetingelser förändras. Förändringsprocessen föder nya hotbilder och utmaningar, men den erbjuder också nya möjligheter. Behovet av förnyelse kommer att bestå också under det nya årtusendet.