Tohtori Pentti Arajärven mukaan oppivelvollisuusiän laskeminen kuuteen vuoteen ja peruskoulun pidentäminen samalla kymmenvuotiseksi merkitsisi käytännössä nykyisen kunnille pakollisen mutta oppilaille vapaaehtoisen esiopetuksen muuttamista osaksi oppivelvollisuutta. "Tämä merkitsisi myös kaikkien lasten koulukypsyyden varmistamista ja kehittämistä". Tohtori Arajärvi puhui asiasta torstaina 22. toukokuuta 2003 Opetusalan ammattijärjestön OAJ:n koulutuspoliittisessa seminaarissa.
"Usein sanotaan, että lapsuus loppuu liian aikaisin, jos kuusivuotiaat pannaan kouluun. Minusta lapsuus jatkuu paljon ohi nykyisenkin koulunaloitusiän. Perheen ohella koulu ja toveripiiri vaikuttavat lapseen ehkä enemmän kuin mikään muu siinä iässä, jolloin luodaan arvoja ja opitaan yhteistoimintaa. Siksi on tärkeää, että koulu on myönteinen osa lapsuutta."
Tohtori Arajärven mukaan sosiaalinen huolenpito kuusivuotiaista on edelleen tarpeellista eikä siitä tule luopua, jos oppivelvollisuutta pidennetään. "Iltapäivähoito on syytä järjestää edelleen ja iltapäivätoimintaa laajentaa perusopetuksen alimpien luokkien oppilaisiin. Oppivelvollisuuden laajentaminen merkitsisi samalla sitä, että kuusivuotiaat tulisivat kaikilta osiltaan perusopetuksen opintososiaalisten etujen, kuten koulumatkojen piiriin."
Tohtori Arajärven mukaan koulutuksella ratkaistaan yksilön, yhteisön ja yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta keskeisiä seikkoja. Hän viittasi puheessaan kansainväliseen PISA-tutkimukseen, jossa suomalaiset koululaiset menestyivät erinomaisesti. "Huomion arvoista on, mitä seikkoja pidettiin suomalaisten lukutaitomenestyksen taustalla. Näitä olivat tutkimuksen mukaan koko ikäluokan kouluttaminen, erilaiset opetuksen tukitoimet, kuten erityisopetus ja tukiopetus, varhainen ongelmien ehkäisy ja esiopetuksen ja päivähoidon merkityskin todettiin. Tärkeinä seikkoina pidettiin myös opettajien korkeaa koulutustasoa sekä sitä, että Suomessa ei ole eliittikouluja tai ehkä vielä paremmin ilmaisten, kaikki Suomen koulut ovat eliittikouluja." Koulumaailman ulkopuolelta menestystekijöinä mainittiin mm. kirjastolaitos ja televisio-ohjelmien tekstitys.
Puheessaan Arajärvi muistutti, että vaikka suomalaisten koulutusosaaminen on maailman huippua, ovat kuitenkin peruskoulun sisällä erot tyttöjen ja poikien välillä jopa ällistyttävän isoja. "Poikien koulumenestyksen varmistaminen on välttämätöntä. Ratkaisuja on haettava koulun ja opetuksen kehittämisestä. Poikienkin opiskelumotivaation nostaminen on haaste opetussuunnitelmille, pedagogiikalle ja opettajainkoulutukselle sekä oppimateriaalien valmistajille. Samaan ongelmaan omalla tavallaan liittyy se, että hämmästyttävän suuri osa nuorisosta ei suorita peruskoulun tai lukion jälkeen ammatillista tutkintoa."