Tasavallan presidentin lausunto Yhdysvaltain presidentin ja Ruotsin pääministerin kanssa käytyjen keskustelujen päätteeksi Valkoisessa talossa 19. toukokuuta 2022

Tasavallan presidentti Sauli Niinistö tapasi Yhdysvaltain presidentti Joseph R. Bidenin yhdessä Ruotsin pääministeri Magdalena Anderssonin kanssa Valkoisessa talossa torstaina 19. toukokuuta 2022. Kuva: Riikka Hietajärvi/Tasavallan presidentin kanslia

Herra presidentti, on suuri ilo ja kunnia olla täällä tänään yhdessä teidän ja Ruotsin pääministeri Magdalena Anderssonin kanssa. Olemme täällä erittäin hyvästä syystä. Yhdessä otamme historiallisen askeleen hakemalla Pohjois-Atlantin puolustuslitoon jäsenyyttä.

Suomi on tehnyt päätöksensä nopean mutta hyvin perusteellisen prosessin jälkeen. Tämä prosessi on jälleen kerran osoittanut suomalaisen demokratian voiman. Vankasta julkisesta tuesta lähtien päätös tehtiin ylivoimaisella parlamentaarisella enemmistöllä, ja se nauttii myös valtavan vahvaa kansan tukea.

Haluan kiittää teitä, herra presidentti, vankkumattomasta tuestanne koko tämän prosessin ajan. Kun maaliskuun alussa vierailin Valkoisessa talossa, te kannustitte meitä jatkamaan eteenpäin. Se oli erittäin tärkeää tässä prosessissa.

Eilinen lausuntonne ja tämänpäiväinen kolmenvälinen tapaamisemme ovat osoitus Yhdysvaltojen pysyvästä sitoutumisesta Euroopan ja transatlanttiseen turvallisuuteen.

Vakuutan, että Suomesta tulee vahva Nato-liittolainen. Suhtaudumme turvallisuuteemme hyvin vakavasti. Suomen puolustusvoimat on yksi Euroopan vahvimmista. Olemme myös jatkuvasti panostaneet kykyjemme kehittämiseen. Suomalaisten halukkuus puolustaa maataan on yksi maailman korkeimmista. Olemme valmiita edistämään koko liittokunnan turvallisuutta: sitoutumaan niihin molemminpuolisiin turvatakuisiin, joita Nato-liittolaisuus edellyttää.

Nyt kun me olemme ottaneet tämän ensimmäisen ratkaisevan askeleen, on Naton liittolaisten vuoro tehdä osuutensa. Toivomme kaikkien liittolaisten vahvaa tukea ja jäsenyytemme pikaista ratifiointia sen jälkeen, kun se on hyväksytty. Uskon, että tässä Yhdysvallat voi antaa ratkaisevan tärkeän esimerkin muille.

Turkin johto on viime aikoina ilmaissut huolensa jäsenyyshakemuksestamme. Haluan ottaa esiin nämä huolenaiheet tänään. Suomella on aina ollut laajat ja hyvät kahdenväliset suhteet Turkkiin. Nato-liittolaisina sitoudumme Turkin turvallisuuteen, aivan kuten Turkki sitoutuu meidänkin turvallisuuteen. Suhtaudumme terrorismiin vakavasti, tuomitsemme terrorismin sen kaikissa muodoissa ja taistelemme sitä vastaan aktiivisesti. Olemme valmiita keskustelemaan avoimesti ja rakentavasti kaikista Turkin huolenaiheista jäsenyytemme suhteen. Keskusteluja on jo käyty, ja niitä jatketaan lähipäivinä.

Helmikuun 24. päivänä sanoin, että nyt naamiot on riisuttu, näemme vain sodan kylmät kasvot. Venäjän sota Ukrainassa on muuttanut Eurooppaa ja turvallisuusympäristöämme. Suomi ottaa askeleen Nato-jäseneksi vahvistaakseen sekä omaa turvallisuuttaan että laajempaa transatlanttista turvallisuutta. Se ei ole keneltäkään pois. Kuten te, herra presidentti, totesitte, Nato suojelee ja puolustaa, se ei ole uhka kenellekään. Samalla emme saa unohtaa, että juuri tällä hetkellä Ukrainan rohkea kansa taistelee paitsi oman vapautensa ja demokratiansa myös yhteisen turvallisuutemme puolesta. Suomi seisoo yhdessä EU:n ja Yhdysvaltojen kanssa vahvasti Ukrainan takana.

Herra presidentti, lopuksi haluan vielä kerran kiittää teitä siitä, että olette tehneet historiaa kanssamme.